Problemy z nauką mówienia – co zrobić, gdy dziecko długo nie mówi?
Edukacja i Nauka

Problemy z nauką mówienia – co zrobić, gdy dziecko długo nie mówi?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Gdy dziecko długo nie mówi, naturalne jest, że rodzice zaczynają się martwić. Co robić, gdy potomek ma problemy z mówieniem?

Każdy rodzic chce, by jego potomek rozwijał się jak najlepiej. Dlatego gdy pojawiają się pewne odstępstwa – dorośli się niepokoją. Najgorsze jest porównywanie maluchów do ich rówieśników, co ma w zwyczaju starsze pokolenie. Któż nie słyszał zdań typu „A córka sąsiadów w tym wieku już mówiła/chodziła/jeździła na rowerze”.

To niepotrzebna presja wywierana i na dzieciach, i na dorosłych. Trzeba pamiętać, że każdy maluch rozwija się w swoim tempie i jeśli jego umiejętności nie odbiegają od normy – nie ma powodu do paniki. 

Rozwój mowy u dziecka – wyróżnia się kilka etapów

W sumie wymienić można 4 okresy rozwoju mowy: okres melodii, wyrazu, zdania i swoistej mowy dziecięcej. Pierwszy z nich to ten od narodzin – do 1. roku życia. Wówczas maluch zazwyczaj komunikuje się ze swoimi rodzicami i światem krzykiem. Gdy ma już około 7–8 miesięcy, wówczas zaczyna reagować na to, co się do niego mówi, potrafi też odróżnić melodię i mowę. Gdy maluch ma już rok, rozumie, co się do niego mówi, w niektórych przypadkach także powtarza pierwsze pojedyncze słowa. 

Od 1. do 2. roku życia mamy okres wyrazu. Wtedy dziecko rozumie coraz więcej, a już na pewno więcej, niż samo potrafi powiedzieć. Dziecko wymawia już samogłoski „a”,„u”, „ii” oraz „e”. W tym okresie niezwykle istotne są też onomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze typu „ko-ko” czy „hau-hau”. W tym okresie dziecko często zaczyna mówić pierwsze słowa, większość maluchów je upraszcza i np. zamiast „daj” wypowiada „da”.

Z kolei od 2. do 3. roku życia wyróżniamy okres zdania. Jak sama nazwa wskazuje, w tym czasie zaczyna mówić pierwsze proste zdania. Zazwyczaj początkowo składają się one z dwóch słów np. „mama daj”. 

Przez kolejne lata, do 7. roku życia mamy do czynienia z okresem swoistej mowy dziecka. Oznacza to, że dziecko ma coraz szerszy zasób słów, potrafi tworzyć zdania długie i złożone. U trzylatka możemy spodziewać się jeszcze wielu neologizmów i błędów, które będą z czasem zanikać.

Dziecko nie mówi – co zrobić?

Jeśli zauważymy, że dziecko mimo ukończonych dwóch lat nie mówi pojedynczych słów, o tworzeniu zdań nie wspominając, wówczas powinna nam się zapalić czerwona lampka. Być może trzeba nieco dłużej poczekać, bo nasze dziecko w tej kwestii rozwija się wolniej, ale nie wolno bagatelizować tego stanu rzeczy. Najlepiej jest udać się do logopedy, który stwierdzi, czy dziecko faktycznie ma jakiś problem z mową oraz podpowie, jak go rozwiązać. 

Opóźniony rozwój mowy może mieć wiele różnych przyczyn. Zdarza się, że dziecko ma problemy ze słuchem, dlatego nie jest w stanie zacząć mówić, gdyż nie wychwytuje dźwięków wokół siebie. Jeśli dziecko nie reaguje, gdy je wołamy, nie wykonuje poleceń, to może oznaczać, że koniecznie trzeba zbadać słuch.

Także uszkodzenia ośrodków w mózgu mogą być przyczyną problemu rozwoju mowy. Zdarza się tak np. po ciężkim porodzie, chorobach czy urazach. W tym przypadku także konieczna jest wizyta u specjalisty.

Ćwicz z dzieckiem, czytaj mu i rozmawiaj

Dziecko, któremu od najmłodszych lat czyta się książki, ma z reguły dużo bogatsze słownictwo. Ma też bogatszą wyobraźnię. Często podczas słuchania książek zadaje pytania, więc lepiej poznaje świat. Warto też wykonywać ćwiczenia, które rozwijają narząd mowy. Można wykonywać np. rurki z języka (najlepiej przy lusterku, co jest jednocześnie świetną zabawą), dmuchać w piórka itp. Warto też jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem, zachęcać go do powtarzania niektórych słów, głosek oraz dźwięków.

Dobrym pomysłem jest także zapisywanie nowych słów i umiejętności, jeśli chodzi o mówienie. Wówczas będziemy w stanie kontrolować, jak rozwija się mowa, co może być istotne np. podczas wizyty u logopedy. W internecie jest mnóstwo filmików oraz publikacji, w których specjaliści pokazują, jak ćwiczyć z dzieckiem i zachęcać je do mówienia – warto z nich korzystać, szczególnie, że wiele jest darmowych.

Zdjęcie główne: Juan Encalada, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Soczewki czy okulary?
Soczewki czy okulary?
Decyzja o wyborze między soczewkami a okularami może być trudna dla osób z wadami wzroku. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, a wybór zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb.
Znalezienie idealnej sukni: porady dla panien młodych o różnych typach sylwetek
Znalezienie idealnej sukni: porady dla panien młodych o różnych typach sylwetek
Zdobądź wiedzę o tym, jak wybrać idealną suknię ślubną, dopasowaną do Twojego typu sylwetki. Poznaj praktyczne porady i rekomendacje dla przyszłych panien młodych.
Nauka gry na pianinie – od czego zacząć?
Nauka gry na pianinie – od czego zacząć?

Marzysz o tym, aby zacząć naukę gry na pianinie? Sprawdź, jak zacząć grać na tym wyjątkowym instrumencie! Przeczytaj nasz poradnik, aby dowiedzieć się więcej.

Ostatnie wpisy